Som medlem har du möjlighet att lyfta en fråga till din förenings stämma genom att lämna in en motion.
- Motionen ska innehålla ett förslag till beslut.
- Om du har lämnat in din motion i enlighet med stadgarna har du rätt att få din fråga behandlad på stämman.
- Oftast lägger styrelsen fram ett förslag till beslut i motionsärenden men dessa är alltså förslag och det är stämman som sedan beslutar i frågan genom omröstning.
Du kan även vända dig till styrelsen för att framföra idéer och synpunkter och du kan själv delta i arbetet i föreningen. Om du är intresserad av att delta i styrelsearbetet, kontakta valberedningen i din förening.
Så lämnar du in en motion
Skriv en kort och enkel bakgrund för att beskriva problemet. Ange sedan tydligt vad ditt förslag till beslut är. Beskriv ditt/ert förslag till beslut, yrkande.
Avsluta med; Jag/vi föreslår föreningsstämman att besluta enligt förslaget. Skriv namn och lägenhetsnummer.
Kom ihåg att din motion ska skickas in i god tid för att ärendet ska sättas upp på dagordningen till kommande stämma, samt skickas med i kallelsen till stämman. Lämnar du in den efter att motionstiden har gått ut behandlas den på nästkommande stämma.
Har du frågor om stämman eller om din motion? Vänligen kontakta styrelsen i din förening.