En del föreningar har enligt stadgarna en inre fond (även kallad reparationsfond). Den inre fonden tillhör lägenheten och följer med bostadsrätten vid ägarbyte (på kontraktsdagen).
En del av årsavgiften brukar då avsätts till de inre fonderna. Fördelningen mellan lägenheterna brukar göras efter lägenhetens andelstal.
Den inre fonden är tänkt att användas till reparationer i den egna lägenheten. Saldot på den inre fonden syns på avgiftsavin samt på Mitt HSB.